Audi Service Højbjerg

Audi A8 er nu en grønnere luksuslimousine til under 1 mio. kr.

Med den faceliftede version af luksuslimousinen A8 i plugin-hybrid-version kommer A8 TFSI e nu under grænsen på 50 gram CO2/km og er derfor en lavemissionsbil. A8 TFSI e passer perfekt til dem, der ønsker luksus, og som gerne vil have muligheden for at køre på ren strøm i byområder, men som endnu ikke har mulighed for at tage skridtet over i en ren elbil. Samtidig fås A8 TFSI e nu fra 979.990 kr.

Det er endnu ikke alle danskere, hvis kørselsbehov kan dækkes af en elbil, fordi infrastrukturen i Danmark ikke dækker tilstrækkeligt og slet ikke matcher den hastigt stigende bestand af elbiler og plugin-hybrider. Mange af disse kunder vil dog stadig gerne have mulighed for at køre emissionsfrit i byområder, men uden at gå på kompromis med ønsket om, at mobiliteten består af noget af det ypperligste inden for luksuslimousiner.

Til disse kunder er den faceliftede Audi A8 et yderst attraktivt valg, der står stærkt i segmentet for luksus-plugin-hybrider. Rikke Hamilton, direktør for Audi Danmark, uddyber:

”A8 er Audis flagskib, hvor innovative teknologier lanceres, og hvor vi kan tilbyde det højeste niveau af luksusudstyr. Nu hvor prisen starter på 979.990 kr., bliver A8 TFSI e tilgængelig for et bredere kundesegment. Det er dog stadig et kundesegment, der ikke går på kompromis, men med den faceliftede A8 TFSI e tror vi på, at vi kan trække flere kunder fra fossilbiler over i lavemissionsbiler. Vi har derfor forventninger om at øge salget af A8 TFSI e betragteligt.”

Det er et 27% større batteri på nu 14,4 kWh (netto), der får A8 TFSI e ned på 42 gram CO2/km, og det giver samtidig en længere rækkevidde på ren el. De fleste af dagligdagens køreture kan derfor foretages på ren el, og det tager kun ca. 2,5 time at lade batteriet fuldt op igen til næste tur.

I Audis modelprogram har A8 siden 1994, hvor den blev præsenteret som efterfølger til Audi V8, haft rollen som mærkets spydspids i segmentet for luksuslimousiner. Audi A8 er symbol på og pioner for mærkets status og prestige. Fjerde generation af luksuslimousinen, som Audi præsenterede i 2017, blev løftet til et nyt niveau, når det gælder ydelse, udseende og udstyr. Som den første serieproducerede model fremviste A8 ved lanceringen det fremtidige designsprog, og det skærpede design kombineret med etablerede teknologier og fremragende bagsædekomfort er definerende for Audis premiumforståelse i segmentet. Limousinen repræsenterer en unik kombination af kørekomfort og sportslige køreegenskaber og dækker hermed hele spektret af køreoplevelsen.

Plugin-hybrid er et skridt i den rigtige retning
En samlet bilbranche (FDM, Bilbranchen i DI og DBI*) ytrede i januar, at plugin-hybrid er en vigtig overgangsteknologi, bl.a. fordi ”ejeren af en plugin-hybridbil har dobbelt så stor sandsynlighed for at vælge en elbil næste gang”. Samtidig viser en undersøgelse**, som DBI har fået lavet, blandt kunder der har købt en plugin-hybrid inden for de seneste tre år, at da respondenterne købte deres plugin-hybrid, da var en elbil ikke et reelt alternativ for dem. En plugin-hybrid er derfor et skridt i den rigtige retning.

At plugin-hybrid er en overgangsteknologi på vejen mod fuldt elektriske biler, er man hos Audi helt enig i. Audi har derfor allerede sidste år meldt ud, at man fra 2026 kun vil lancere nye fuldt elektriske modeller, og at Audi senest i 2033 stopper produktionen af fossil- og plugin-hybridbiler.

Luksuriøst udstyret
Audi A8 TFSI e er naturligvis luksuriøst udstyret med standardudstyr som adaptiv luftundervogn, ambientebelysningspakke, Audi phone box, Audi virtual cockpit, el-justerbare forsæder med memory, 4-zoners komfortklimaanlæg, læderindtræk, MMI Navigation Plus med MMI touch, OLED baglygter, parkeringsklimafunktion, progressiv styring, servolukning til dørene og meget mere.

Se pris- og udstyrsliste samt konfigurer Audi A8 60 TFSI e på audi.dk
Se pris- og udstyrsliste samt konfigurer Audi A8 L 60 TFSI e på audi.dk

Tekniske data Audi A8 60 TFSI e Audi A8 L 60 TFSI e
System output 340 kW / 462 hk 340 kW / 462 hk
System moment 700 Nm 700 Nm
Forbrændingsmotor V6 benzinmotor V6 benzinmotor
Gearkasse 8-trins tiptronic 8-trins tiptronic
Trækkende hjul quattro (firehjulstræk) quattro (firehjulstræk)
0-100 km/t 4,9 sek. 4,9 sek.
Tophastighed 250 km/t 250 km/t
CO2 42 g/km 42 g/km
Forbrug ved blandet kørsel (WLTP) 55,6 km/l 52,6 km/l
Brændstoftank 65 l 65 l
Batterikapacitet (netto/brutto) 14,4 / 17,9 kWh 14,4 / 17,9 kWh
Elektrisk rækkevidde (WLTP) 59 km 58 km
Ladeeffekt (AC) 7,4 kW 7,4 kW
Ladetid (0-100%) ca. 2t 30min ca. 2t 30min
Bagagerumsvolumen 390 l 390 l
Dimensioner (L/B/H) 5.190/2.130/1.473 mm 5.320/2.130/1.486 mm
Pris 979.990 kr. 1.009.990 kr.

*Kilde: Plugin-hybriderne er ikke en sort omvej til elbiler, men en vigtig overgangsteknologi (24. januar 2022) 
**Kilde: Ny undersøgelse: Plugin-købere fravælger elbiler (8. februar 2022)

Der tages forbehold for fejl og ændringer.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk